مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان oloom و آدرس olooman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فصل8 – بار الکتریکی

1 – وقتی دو جسم با هم مالش داده می شوند معمولا هر دو دارای بار الکتریکی می شوند. 2 – دو واقعیت در مورد بارهای الکتریکی : الف – نیروی الکتریکی موجود بین دو جسم باردار ، گاهی ربایشی و گاهی رانشی است. ب – دو نوع بار الکتریکی وجود دارد. 3 – بار الکتریکی که در بادکنک ایجاد می شود (و اجسام پلاستکی ) بار منفی نام دارد.4 – بار الکتریکی که در پارچه و شیشه ایجاد می شود بار مپبت نام دارد.5 – دو جسم که بار الکتریکی همنام دارند ( هردو مثبت یا هردو منفی )بر یکدیگر نیروی رانشی وارد می کنند. 6 – دو جسم که بار الکتریکی غیرهمنام (یکی منفی و دیگری مثبت ) دارند، بر یکدیگر نیروی ربایشی وارد می کنند. 7 – برقنما : وسیله ای است که وجود بار الکتریکی را در اجسام نشان می دهند.8 – در یک اتم در حالت عادی ، تعداد پروتون ها همیشه با تعداد الکترون ها مساوی است . 9 – اگر از یک اتم الکترونی جدا شود چون تعداد پروتون های آن بیشتر از تعداد الکترون هایش می شود ، دارای بار الکتریکی مثبت می شود. 10 – اگر تعدادی الکترون به یک اتم افزوده شود ، اتم دارای بار الکتریکی می شود. 11 – باردار شدن اتم ها فقط از طریق انتقال الکترون  انجام می شودو پروتون ها در این کار نقشی ندارند زیرا : پروتون ها ذرات سنگینی هستند که با نیروی بسیار زیادی در هسته اتم نگه داشته شده اند و نمی توان آن ها را به راحتی الکترون از اتم جدا کرد.12 – وقتی دو جسم را به هم مالش می دهیم  الکترون ها از یک جسم به جسم دیگر منتقل می شوند جسمی که الکترون گرفته بار منفی و جسمی که الکترون از دست می دهد بار مثبت پیدا می کند . 13 – القای بار الکتریکی : باردار کردن یک جسم بدون تماس جسم باردار با آن . 14 – بار القا شده همیشه مخالف بار جسم القا کننده بار است . 15 – آذرخش : به تخلیه الکتریکی بین ابر و زمین آذرخش یا صاعقه گفته می شود. 16 – جرقه الکتریکی : جهش الکترون ها از یک جسم به جسم دیگر همراه با گرما و نور است . 17 – جرقه الکتریکی بین ابر و زمین را تخلیه الکتریکی می نامند. 18 – برقگیر : میله فلزی کلفت که در بالاترین نقطه ساختمان های بلند نصب می شود این قطعه مسی توسط کابل مسی به زیر زمین مرطوب در زیر ساختمان وصل می شود. 19 – اجسام نارسانا به روش مالش و اجسام رسانا به روش القا دارای بار الکتریکی می شوند. 20 – فلزها به روش مالشی باردار نمی شوند : زیرا بار الکتریکی را تخلیه می کنند و در خود نگه نمی دارند. 21 – نا فلز ها نمی توانند بار الکتریکی را انتقال دهند به همین علت هر قسمتی از یک نافلز بار دار شود بار الکتریکی در همان نقطه باقی می ماند و جابجا نمی شود. 22 – در اجسام کروی بار الکتریکی به طور یکنواخت در سطح بیرونی آن پخش می شود .


[ جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, ] [ 14:47 ] [ داریوش داودی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ به مطالب آموزشی علوم تجربی دوره راهنمایی می پردازد و متعلق به همه دانش آموزانی است که از آن بازدید می کنند با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ یاری دهید.
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 446
بازدید کل : 8437
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1